Přihlásit

Košík je prázdný.

Bezúdržbová neznamená bez žádné péče

Dnes si povíme něco o stále přežívajícím mýtu, který provází prodej a používání bezúdržbové autobaterie. Mnoho lidí si myslí, že když je baterie bezúdržbová, pak se dá do auta apoužívá se a používá až do konce své životnosti. To ale enní tak docela pravda. Dnes si termín "bezúdržbová autobaterie" vysvětlíme a řekneme si, jak baterii prodloužit životnost.

Co je bezúdržbová autobaterie

Bezúdržbová baterie je taková baterie, u které, při provozování standardním způsobem a za standardních podmínek, není nutné v průběhu životnosti baterie dolévat elektrolyt (destilovanou vodu).
V žádném případě to ale neznamená, že není nutné kontrolovat, v jaké kondici je baterie a že není nutné ji případně dobíjet. Opak je pravdou.

Konstrukce bezúdržbové baterie

V minulosti, u tzv. údržbových akumulátorů, bylo nutné hlídat hladinu elektrolytu, pokud jej bylo málo, bylo nutné dolévat destiovanou vodu. Ke ztrátě vody z baterie docházelo především při dobíjení. Při vybíjení i dobíjení baterie dochází k chemickým reakcím. Při nabíjení autobaterie je jedním z průvodních jevů odpařování vody a uvolňování vodíku do ovzduší. To je důvod, proč se baterie v minulosti odzátkovávaly, pokud byly nabíjeny.

Dnes je u bezúdržbových baterií konstrukce navržena tak, že prvky, které se při nabíjení uvolňují, se z baterie nedostanou ven, ale znovu se rekombinují a zůstávají v baterii, proto nedochází ke ztrátě obsahu elektrolytu.

Z bezúdržbové baterie se nikdy neztratí elektrolyt - pouze pokud je správně používána

Existují samozřejmě situace, kdy se elektrolyt vytrácet může, ale prakticky vždy je to při nesprávném používání. Nejčastěji například převrácením baterie (baterie s tekutým elektrolytem, i když je zabezpečena proti samovolnému úniku elektrolytu, není konstruována na trvalý provoz v nakloněném stavu), nebo například při vadách elektrického systémuv autě, kdy je baterie trvale přebíjena. Potom se může únik elektrolytu negativně projevit na životnosti baterie a jejím výkonu. U mnohých moderních baterií nelze jednoduše elektrolyt doplnit, nebo to nelze vůbec.

Jak se tedy starat o (nejen) bezúdržbovou baterii

Zlaté pravidlo říká, že je nutné dobíjet, dobíjet a zase dobíjet. Respektive udržovat baterii v nabitém stavu. Pokud jezdíte s autem delší trasy, například 50-100km denně, baterie si energii použitou při startování zvládne doplnit za jízdy nabíjením z alternátoru. Pokud ale jezdíte městský provoz, často pojíždíte z místa na místo a baterii nenabíjíte, nastává pro ni začarovaný kruh, který končí zkrácením životnosti a smrtí akumulátoru.

Čistě pro ilustraci si představme, že při nastartování baterie uvolní 5% své kapacity k nastartování vozu. Pokud jedete krátkou trasu, dobijí se třeba jen 3%. Z uvedeného příkladu je vidět, že při takovém používání se baterie nikdy nedobije do 100%. S klesajícím nabitím baterie dále klesá její odolnost například vůči mrazům. Zároveň, čím je akumulátor více vybitý, zrychluje se proces tzv. sulfatace, tedy procesu, kdy se na deskách akumulátoru usazuje síran olovnatý. Čím více jej je, tím hůř probíhají chemické reakce a akumulátor ztrácí kapacitu. Pokud akumulátor pravidelně nenabíjíme (což proces sulfatace v prvních fázích zvrátí), stane se proces sulfatace nevratným, usazené krystaly síranu olovnatého brání průběhu chemických reakcí a to je pravou příčinou nejčastějších předčasných úmrtí akumulátorů.

Autobaterie je skoro nová, přesto jeví známky poškození

Baterie nemají rády úplné vybití. Jakmile je baterie vybitá, značně to urychluje průběh sulfatace. Pokud baterii ihned nenabijete a necháte ji v autě třeba týden (ano, v těchto případech rozhodují hodiny), probíhá velmi rychle proces sulfatace a vy nejenže nenastartujete vůz, ale už jste udělali první krok ke zkrácené životnosti akumulátoru. Představte si, že se vám podaří baterii úplně vybít 2x za rok, v takových případech má baterie nakročeno velmi jistě k výměně.
Baterii Vám může vybíjet také nějaký zkrat ve voze, či zařízení, které má velký odběr. V tomto případě může být baterie vybita i za pár dnů a začít postupně odumírat.
Toto je klasický příklad reklamace, která nemusí být vždy výrobcem uznána.

Rada na závěr

Baterii kontrolujte, pokud je vybitá i třeba na 70% kapacity (pod 14,5V), nabíjejte, před zimou nabijte na 100% preventivně. Baterie se vám odvděčí dlouhou a spolehlivou životností.

Návod na výměnu autobaterie - Videoukázky

 

Doprava po Brně zdarma

Objednané pneumatiky a baterie vám dovezeme ZDARMA !

 

Zavolejte nám

Potřebujete poradit při výběru pneumatik, nebo jiného zboží?
Zavolejte nám: (+420) 733 211 101

 

Různé platební metody

Vyberte si platbu za zboží, která vám vyhovuje.

Team profesionálů

Kompletní servis v oboru pneumatik

Vážíme si každého našeho zákazníka, jen díky vám máme možnost rošiřovat naše služby a být v nich nejlepší. Prodejem pneumatik to u nás nekončí. Nabízíme obutí pneu (mimo motoyckl) za dotovanou cenu v našem servisu, dále možnost uskladnění pneumatik na sezónu, ochranné poklice (kryty kol). Postaráme se nejen o vaše pneumatiky, ale i o vaše vozidlo.

Servis a výdejní místo

Vídeňská 89, Brno (Po-Pá 7:00 - 17:00 hod.)

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace